Allmän Kunskap

Lekplatsutrustning viktig för alla barns utveckling

Du som vill köpa extra fin lekplatsutrustning till ditt barns skola kan kanske se vad kommunens övriga skolor behöver också. Delad glädje är som bekant dubbel.

Att vara förälder med välfylld plånbok är ett sant privilegium. Alla hinder som kommer i vägen för dina barn och deras kompisar kan du lätt lösa med ett enkelt telefonsamtal. Är skolgården tråkig, är det ju bara att du köper in lite bättre lekplatsutrustning till skolan.

Men tänk dig för lite först. Det är inte alls en dum idé, men se dig omkring. Är ditt barns skola den enda i kommunen som har så tråkig skolgård, eller finns det flera? Nu när du har spenderbyxorna på dig, kan du se till att alla barn får en trivsam och utvecklande lekmiljö vid sin skola.

Så får ditt barn dubbel glädje av ny lekplatsutrustning

Att ha tillgång till rolig och lockande lekplatsutrustning är mycket viktigt för barns utveckling. Säkert ser du till att dina barn får alla möjligheter du kan komma att tänka på vad gäller utvecklande och roliga aktiviteter. Helt rätt gjort av dig som förälder, och inget du ska sluta med.

Men att lära ut solidariskt tänkande till ditt barn kan också vara en stor gåva. Kanske kan du inte utrusta alla skolgårdar fullt ut, men dela då på gracerna lite. Köp lite mindre till skolan dina barn går på, och dela ut resten till övriga skolor. För om alla barn i kommunen får lika goda förutsättningar kommer hela samhället tjäna på det i längden.