Risker i trafiken

Det är av stor vikt att lära sig om de olika risker som finns i trafiken. Genom en riskutbildning, även kallad riskettan, får man kunskap och chans att diskutera med andra om olika risker.

Det är inte bara övningskörning, körprov och teoriprov som behövs för att man ska kunna få sitt körkort. Innan de två proven för uppkörning och teori görs så behöver man genomgå två olika riskutbildningar. Den första av dem, riskettan, är en viktig del i utbildningen. Riskettan är egentligen en stunds föreläsning och diskussion mellan deltagarna och körläraren. Man samtalar och diskuterar om vad som gäller i trafiken, vad det finns för olika risker och så vidare. Kanske behöver ni göra riskettan i Stockholm snart och letar efter en körskola som tillhandahåller det? Kika online för en körskola nära er.

Regler för alkohol, droger och trötthet i trafiken

Under utbildningen i riskettan får man bland annat lära sig vad reglerna är för rattfylla, droger och trötthet i trafiken. Vad gäller och hur många är det som kör av vägen på grund av att de har somnat i trafiken varje år? Att vara trött kanske ses som en bagatell och att det inte är brottsligt. Men sanningen är att det faktiskt är just det. Är man för trött av någon anledning, oavsett vad den anledningen är, så ska man inte sätta sig i bilen och köra. I riskettan får man också lära sig om hur olika beteenden påverkar en som bilförare och vad det kan få för konsekvenser.